emblem_lmf.png
LAKSEVÅG MUSIKKFORENING
STIFTET 1895

Laksevåg Musikkforening ble stiftet 15. august 1895, og er med det et av Norges eldste musikkorps. På tross av både oppturer og nedturer siden den gang, er korpset i dag aktivt og veldrevet korps med god besetning.

Derfor kan korpset også se frem til å feire sitt 125-års jubileum i 2020!

Laksevåg Musikkforening, eller Laxevaags Musikforening som det het den gang, ble stiftet 15. august 1895 og er dermed et av de eldste korps i Norge.

Et historisk tilbakeblikk på tiden 1895 til 1920, viser en spennende og ikke minst vanskelig tid i korpsets første 25 år. Korpset var flere ganger på randen av å opphøre, men i tiden 1920 til 1940 ble det mer fart i sakene. Selv om perioden begynte noe vaklende, gikk det bedre og bedre etter hvert. Noen skjær i sjøen var der, men korpset klarte å ri av de største bølgene også denne gang.

Den virkelige prøvelsen kom under krigen 1940 til 1945, da foreningen valgte å legge ned instrumentene i protest mot Nasjonal Samling.

4. september 1945 begynte øvelsene i den første sesongen etter krigen, og perioden fra 1945 til 1954 skulle føre Laksevåg Musikkforening videre etter en vanskelig tid. Det begynte med 50-års jubileum, og etter det gikk det slag i slag frem mot 60-års jubileet i 1955. Tiden fra 1955 til 1970 inneholdt både oppgang og nedgang for foreningen. En del av perioden var preget av dårlig fremmøte og ditto musikalske kvaliteter, men nok en gang klarte foreningen å ta seg opp igjen. Ett av de gledelige lyspunktene denne perioden var at de første kvinnelige medlemmene kom til foreningen i 1961. I perioden ble det feiret både 60-, 70- og 75-års jubileum.

Perioden 1971 til 1979 hadde en laber start med lavt medlemstall og svake musikalske prestasjoner. Det skulle imidlertid snu både med medlemstall og prestasjoner, og resten av perioden ble en stor opptur i så måte. Et hardkjør i slutten av perioden skulle atter gi seg utslag i feil retning, og starten for perioden 1980 til 1990 skulle også bli laber. Denne perioden skulle også bli en vanskelig periode med tanke på dirigenter, som "kom og gikk".

Starten på perioden 1991 til 1995 ble en total omveltning for korpset da de høsten 1991 gikk fra janitsjarbesetning til å bli et brassband. Resultatet av dette skulle ikke utebli og LMF gikk inn i en ny tid. Tiden var også inne til å delta mer aktivt i konkurranser, noe som skulle bli de årlige musikalske utfordringene fremover. 1995 skulle også bli året da foreningen feiret sitt 100-års jubileum.

Les Mer om vår historie ved å trykke på årstallene under