Vår dirigent

Fredrick Schjelderup (f.1990) er oppvokst på Sandsli utenfor Bergen. Han startet som slagverker i Søreide & Sandsli Skolekorps, og har sin musikalske bakgrunn fra blant annet Ung Symfoni, musikklinjen ved Bergen Private Gymnas, Manger Folkehøgskole og Eikanger-Bjørsvik Musikklag. Fredrick fullførte i 2014 sin bachelorgrad i komposisjon Griegakademiet (UiB), og som en del av bachelorgraden studerte han også direksjon. Han jobber i dag aktivt som dirigent, instruktør, komponist og arrangør, og høsten 2017 stiftet han for første gang bekjentskap med Laksevåg Musikkforening. Som prosjektdirigent ledet han korpset til Siddis Brass 2017 og NM Brass 2018, og samarbeidet førte til at han ble ansatt som fast musikalsk leder for korpset fra høsten 2018.

​

Samtidig som Fredrick er en energisk og inspirerende dirigent, er han også en dyktig komponist og arrangør. Han har skrevet flere verk som har blitt brukt under større festivaler som Borealis-festivalen og Festspillene, og i 2019 var han nominert til Musikkforleggerprisen i klassen «Årets verk – klassisk samtidsmusikk» for stykket «Sollicitus». Laksevåg Musikkforening bruker Fredricks musikk i både konkurranser og til andre anledninger, og både under NM 2018 og NM 2019 fremførte korpset stykker komponert av dirigenten selv.